آرمان شهر؛ ابوالقاسم یوسفی نژاد روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی افزود: حمل ریلی یکی از مواردی است که از لحاظ هزینه، برای بازرگانان به صرفه تر از حمل زمینی و حتی دریایی است چرا که در حال حاضر ما کشتی های آماده حمل به محض رسیدن کالا در دریا نداریم.
وی با اشاره به تولیدات استان همچون محصولات کشاورزی اظهار داشت: برای رساندن محصولات و کالاها به کشورهای همسود (CIS) و حتی اروپا ، هزینه حمل و نقل ریلی بسیار مقرون به صرفه و ارزان تر است.
یوسفی نژاد با یادآوری مذاکرات متعدد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای اتصال راه آهن رشت به آستارای ایران و پس از آن آستارای آذربایجان، اتصال خط ریلی یادشده را تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب عنوان و خاطرنشان کرد: شکل گیری این کریدور ، علاوه بر منفعت برای گیلان و سایر استان ها ، برای کشورهای CIS، روسیه و اروپا نیز به صرفه است و آنها را از طریق خط ریلی به آب های آزاد خلیج فارس وصل می کند.
وی تصریح کرد: از ابتدای امسال سه هزار و ۶۵۲ واگن با تناژ ۲۳۲ هزار و ۴۶۷ تن کالا، برای انجام صادرات و واردات در خط ریلی آستارای ایران و جمهوری آذربایجان تردد کرده و اگر ترانزیت خط آهن برقرار شود، می توانیم کالاهای استان های دیگر را نیز از طریق خط ریلی جا به جا کنیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، راه آهن قزوین – رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر احداث شده که ۷۰ کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد.
دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور ، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهن قزوین – رشت بصورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین – رشت ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین – رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.

منبع: ایرنا

پایان نوشتار///