آرمان شهر؛ اتصال خط آهن چین به ایران یکی از بخش های پروژه بزرگ ۹۰۰ میلیارد دلاری «جاده ابریشم جدید» چین بود که از سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد و بهار امسال به بهره برداری رسید.
محور اصلی «جاده ابریشم جدید» چین که به عنوان ‘یک کمربند، یک جاده’ (One Belt, One Road) شهرت یافته است مجموعه‌ای از خط آهن است که چین را به کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله ایران متصل می کند.
به دنبال افتتاح خط آهن چین ایران، قطارهای تجاری چین از بایانور در شمال چین مسیر هشت و هزار و ۳۵۲ کیلومتری را ۱۵ روزه طی می‌کنند و به تهران می‌رسند به این ترتیب زمان ضروری برای رسیدن کالا از چین به ایران، به نسبت حمل کالا از طریق دریا، دستکم ۲۰ روز کاهش می‌یابد.
اما جدا از همکاری ریلی ایران و چین در قالب ‘راه ابریشم جدید’، در حال حاضر نیز دو کشور در ساخت چندین خط آهن در داخل ایران با یکدیگر همکاری می کنند چینی ها تجربه زیادی در ساخت راه آهن در جهان دارند این کشور اکنون با ۲۲ هزار کیلومتر خط ریلی برای قطارهای تندرو به دارنده وسیعترین و طویل ترین شبکه ریلی پرسرعت در سراسر دنیا تبدیل شده است.
این آمار در واقع ثابت می کند که اگر تمام خطوط ریلی پرسرعت دنیا در کنار هم ارزیابی شود باز هم شبکه راه آهن تندرو چین از آن طویل تر است.
چین در مجموع دارای ۱۲۴ هزار کیلومتر خط ریلی است که شبکه پرسرعت آن به ۲۲ هزار کیلومتر می رسد و تاکنون هفت میلیارد سفر از طریق آن انجام شده است.
چین همچنین در ساخت تجهیزات ریلی شامل وسایل مربوط به کنترل قطارها، تولید قطعات، امنیت ترابری و فناوری ساخت و راه اندازی ترن های پرسرعت پیشرو کشورهای دیگر جهان است.
وزارت راه آهن چین پیش بینی کرده است که طول خطوط سریع ریلی این کشور تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳۸ هزار کیلومتر و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۵ هزار کیلومتر خواهد رسید.
در عین حال چین موفق به ساخت قطاری تندرو از نسل جدید ترن ها شده است که به گفته مسئولان راه آهن این کشور با سرعتی معادل ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند.
این کشور در ساخت قطارهای تندرو در جهان سریعترین رشد را دارد و در سال های اخیر موفق شده است در بازارهای داخلی و خارجی مشتریان فراوانی برای این فناوری داشته باشد.
ساخت خط آهن شیراز – مشهد از جمله پروژه هایی است که چینی ها با ۷۰۰ میلیون دلار قرارداد ساخت آن را از اواخر سال گذشته آغاز کرده اند.
راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان از دیگر پروژه هایی است که با مشارکت چینی ها در حال اجرا است.
سرعت زیرسازی این خط آهن که با مشارکت شرکت ‘سی آر آر سی’ چین در حال اجراست.
بر مبنای ۳۵۰ کیلومتر در ساعت و بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر طراحی شده است ارزش قرارداد ساخت این خط آهن ۱.۷ میلیارد دلار است که ۱.۵ میلیارد دلار توسط اگزیم بانک چین و ۲۰۰ میلیون دلار هم توسط ایران تامین می‌شود.
در حال حاضر چندین شرکت خط آهن چینی در حال بررسی قراردادهای خود با ایران برای مشارکت در طرح های مختلف راه اهن هستند.
مدیر فروش شرکت ملی راه اهن و صنایع لوکوموتیوسازی چین (crrc) در مورد همکاری های دو کشور در حوزه راه آهن معتقد است تحریم‌های آمریکا در مورد ایران نمی تواند مشکلی بر سر راه همکاری‌های دوجانبه ایجاد کند چون محصولات این شرکت در داخل چین تولید می‌شوند.
«پو لینگ» با اشاره به اینکه شرکتش علاقه‌مند به همکاری با ایران است اظهار امیدواری کرد همکاری دو کشور در زمینه توسعه فعالیت های حوزه راه آهن و ریل سازی توسعه یابد.
شرکت CRRC یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در بازار حمل‌ونقل ریلی جهان محسوب می‌شود و با توجه به قدمت ۱۰۰ ساله این شرکت که از ادغام شرکت‌هایCNR و CSR تشکیل شده است، سهم بزرگی در بازار ریلی جهان دارد و کشورهای آرژانتین، استرالیا، کنیا، عربستان، تایلند و برخی کشورهای اروپایی مشتریان محصولات این شرکت محسوب می‌شوند.
روابط اقتصادی ایران و چین بعد از خروج آمریکا از برجام نه تنها کاهش نیافته است بلکه حتی در مواردی نیز افزایش یافته است.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که به نسبت سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹.۳ درصد رشد داشته است.
در شش ماه اول سال جاری حجم تجارت دوجانبه بین چین و ایران به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبل ۱۰.۱ درصد افزایش داشته است.
آمارها نشان می دهد ایران در سال ۲۰۱۷ روزانه حدود ۶۳۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول ۲۰۱۸ نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

 

 

منبع: ایرنا

 

 

پایان نوشتار///